Aan het begin van het project werden we voor een zware taak gesteld: "Bedenk een concept". Ten eerste, wat was een concept eigenlijk. Ten tweede, hoe kom ik aan een goed idee...
Pas na een paar weken onderzoek naar trends en het bedenken van een thema kwam er een klein lichtje. Met behulp van de toolbox van trendwatching.com heb ik alle puzzelstukjes bij elkaar gelegd en het concept "herkomst bekend" bedacht.
Het concept combineert de megatrend dat we teruggrijpen op traditie met de behoefte aan authentieke producten. Door globalisering ontstaat er en mondiale cultuur, waarbij mensen als tegenreactie terug willen naar hun eigen traditie. Door de consumptiemaatschappij is er een behoefte ontstaan naar eerlijke en authentieke producten, waarbij het productieproces transparant is.
Herkomst bekend staat voor producten waarbij te zien is waar het vandaan komt. Door traditionele kenmerken te gebruiken in het ontwerp wordt getoond in welk land het geproduceerd wordt.
Pas nadat ik het bedacht had, kwam ik tot de conclusie dat ik een echt concept te pakken had. Dit idee is namelijk niet alleen toe te passen op 1 branche of 1 merk, maar kan je ook terugzien zoals bij de zweedse paardjes bij IKEA.
Zelf mochten we ook een merk selecteren. Ik wilde graag een Nederlands merk kiezen, maar wel een welke internationaal verkoopt, aangezien deze trend niet aan Nederland gebonden is. Ik kwam het merk Humanoid uit Arnhem tegen, en kreeg bij het merk het gevoel wat ik neer wilde zetten.
Een doelgroeponderzoek moest in beeld brengen wat het type vrouw is wat bij Humanoid koopt. Hierdoor ben ik ook op de behoefte naar authentieke producten gekomen.
De toevoeging die ik aan het merk wil doen is het meer ontwerpen vanuit trends. Op dit moment ontwerpt Humanoid vooral uit inspiratie uit stoffen en is geleid door hun smaak. Dat leidt tot een heel constant beeld, maar wellicht niet altijd even verrassend. Tijdens een interview dat ik in het begin van mijn project bij Humanoid heb gehad, ben in geinspireerd door hun stijl en gemotiveerd om een beetje van mezelf daaraan toe te voegen.
Voor de prognose heb ik een drie-tal landen gekozen waar Humanoid nu produceert: China, Turkije en Roemenie.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten